PANTAI KOKA BISA MENJADI MAGNET WISATA DI SIKKA NTT ASAL SAJA DIKELOLA DENGAN BAIK 2020-03-16 14:00

Bukit kecil di tengah Pantai Koka

 

Saya dan rombongan datang ke Pantai Koka di Desa Wolowiro Kecamatan Paga Kabupaten Sikka, Nusa Tenggara Timur (NTT) sudah cukup lama, Juni 2018. Tergerak menuliskannya sekalian mencari tahu apakah sudah ada kemajuan berarti dari pantai yang sangat cantik tapi kurang diperhatikan Pemkab Sikka ini?

 

Dari Bandara Frans Seda Maumere ataupun Kota Maumere (ibu kota Kabupaten Sikka) melalui Jalan Trans Flores menuju ke arah Kota Ende, sekitar 50 km, berkendara sekitar 1 jam, ada belokan ke kiri dengan plang bertuliskan ”Destinasi Wisata Pantai Koka”. Dari situ masih harus masuk sekitar 2,5 km lagi selama 10-15 menit. Waktu kami datang, jalanan setelah belokan itu berbatu, setelah itu aspal, lalu sambung jalan rusak lagi.

 

Baca juga: "Panduan Cerdas Eksplor Flores"

 

Lalu kami menghadapi palangan di jalan, satu mobil van kami diminta bayar Rp20.000 baru dibukain palangnya (kalau untuk mobil biasa Rp10.000, Rp5.000 untuk motor). Pemandu lokal kami bilang, jalan itu dipalang oleh yang punya tanah karena memang akses untuk ke Pantai Koka ini melewati tanah milik pribadi. Tiba di lokasi pantai memang nggak ada retribusi (saat itu), hanya bayar parkir saja, nilainya kurang lebih sama dengan bayar di tempat palangan. Jadi pengunjung seolah bayar dua kali. Ya begitulah.... Saya cek dari artikel-artikel Pantai Koka yang ditulis hingga pertengahan 2019, kondisi jalan yang rusak dan bayar 2X masih terjadi.

 

Saya berharap sekarang sudah ada pengelolaan yang lebih baik dari Pemkab Sikka. Sayang banget soalnya, pantainya bagussss, banyak spot yang bisa dieksplor, tapi kalau pengelolaan nggak jelas, plus fasilitasnya nggak ada (kondisi WC-nya saat Juni 2018 itu juga yaaa gitu deh...), orang jadi malas datang. Tipikal pantai-pantai di Indonesia banget yaaa... Cari WC yang layak aja susah, hehe.

 

Oke, lupakan soal pengelolaan dan fasilitas, mari kita bicarakan pantai yang berada di pesisir selatan Pulau Flores ini. Pantai yang namanya diambil dari nama burung ini terdiri dari 2 bagian, sisi kanan (barat), dan sisi kiri (timur) yang dipisahkan bukit kecil di tengah yang agak menjorok keluar. Makanya kalau dilihat dari atas (difoto dengan drone) atau kita naik ke bukit kecil di tengah tampaklah angka 3 yang dibentuk oleh garis kedua pantai yang dipisahkan oleh bukit ini. Keren banget!

 

Bukit kecil di tengah pantai ini bisa didaki, tapi saya tak mencobanya

 

Ini sisi pantai sebelah kanan (barat)

 

Masing-masing bagian pantai di ujung bagian kiri maupun kanan dibentengi bukit. Di barat namanya Bukit Rodja yang bertebing batu cadas dan cukup tinggi, di timur Bukit Ndate Sare yang lebih rendah. Menurut sumber yang saya dapat di internet, di kaki Bukit Rodja ada gua yang bisa terlihat saat air laut surut. Sedangkan pada kaki Bukit Ndate Sare terdapat bungker peninggalan tentara Jepang pada Perang Dunia II. Konon keduanya keramat, warga setempat pun nggak berani memasukinya. Saya juga nggak mendekati tempat itu.

 

Di bagian bawah bukit yang di tengah ada makam penemu pantai ini. Masuk area makam bayar Rp5.000 per orang. Saya juga nggak ke sini, jadi cuma melihat dari jauh saja ada pagar pembatasnya.

 

Di bagian luar sebelah kanan bukit yang di tengah ini terhampar batu karang yang cukup luas dan kita bisa berjalan di atasnya dalam kondisi air laut surut. Kalau dilihat sepintas, nggak ada yang menarik di sini. Tapi coba Trippers berdiam agak lama di sini sambil menatap ombak yang datang menerjang-nerjang. Pada sisi tertentu, ombak yang cukup keras membentur karang akan menciptakan muncratan yang cukup tinggi. Ya mirip waterblow di Bali lah atau seruling laut di Pantai Klayar Pacitan, cuma ini lebih kecil. Tapi tetap menarik untuk ditunggui dan difoto.

 

Air muncrat di dekat bukit di tengah pantai

 

Walaupun pantai selatan, tapi ombak di Pantai Koka cukup aman untuk direnangi karena situasi pantai seperti di teluk. Tapi untuk berenang tetap lihat-lihat, pilih jangan di bagian yang banyak batu karang. Dan jangan mendekati bagian pantai yang dekat dengan bukit di tengah itu yang ada air muncratnya. Di situ ombak berdebur cukup kencang menghantam barisan karang.

 

Area dekat sini ombak agak kencang

 

Datang ke Pantai Koka kalau menjelang sore, sinar matahari datang dari arah kanan (barat), jadi yang pas dapat cahaya untuk foto-foto adalah pantai yang sebelah kiri. Bisa menunggu sunset juga di sini. Sebaliknya kalau datang pagi, yang bagus difoto pantai sebelah kanan.

 

Kalau kalian tipe pemalas yang mau leyeh-leyeh saja di pantai, nggak mau jalan sampai ke ujung-ujungnya, cukup duduk-duduk saja di deretan gazebo sederhana yang berada di bawah pepohonan rindang. Di dekatnya juga ada warga lokal yang berjualan minuman dan makanan kecil termasuk mie instan gelasan, juga kelapa muda! Perfect banget lah duduk santai di gazebo menikmati kelapa muda sambil memandangi pantai.

 

Ini suasana pantai di sebelah kiri

 

Kalau bosan duduk-dududk doang, coba jalan dengan kaki telanjang di atas pasirnya yang lembut dan berwarna putih. Kalau Trippersd jalan sampai ke hamparan karang, perhatikan deh di sela-sela karang yang airnya tergenang terdapat ikan-ikan kecil yang terjebak. Anak-anak pasti suka bermain-main di sini.

 

Di sekitar area pantai juga terdapat homestay tapi saya tak sempat mengeceknya. Yang suka menginap di sini biasanya wisatawan mancanegara. Kalau wisatawan lokal ya biasanya balik ke Kota Maumere atau melanjutkan perjalanan ke Desa Moni untuk ke Danau Kelimutu. Berkendara sampai ke Moni dari Koka hanya 1,5 jam.

 

Baca juga: "Suatu Sore di Ujung Timur Alor"

 

CARA KE PANTAI KOKA

Pertama-tama tentu harus terbang ke Bandara Frans Seda di Kota Maumere. Penerbangan ke sini dari Jakarta transit dulu di Denpasar. Denpasar – Maumere sekitar 2 jam. Di penerbangan rute ini Trippers bisa melihat Rinjani dari jarak yang cukup dekat. Dari Bandara Frans Seda ke Pantai Koka ikuti petunjuk di awal tulisan ini ya....

Teks & Foto: Mayawati NH
Comment
Tbkqptes

erythromycin vs azithromycin what is erythromycin

2022-06-10
Xzxjxn

chloroquine phosphate vs hydroxychloroquine sulfate how does plaquenil work

2022-05-07
Axnfmz

define hydrochloric buy chloroquine

2022-05-06
Ayytnale

modafinil 200mg pill buy provigil 100mg online

2022-05-05
Qsdznale

purchase modafinil sale order modafinil 200mg

2022-05-04
Advattaeyb

tadalafil side effects for tadalafil

2022-05-03
Cialis 20mg

where to buy generic cialis online safely https://cialisicp.com/

2022-05-03
Cost Tadalafil Generic

cost of cialis tadalafil online with out prescription

2022-05-02
Buy Cialis

tadalafil cialis tadalafil price walmart

2022-05-02
Cialis 20 Mg

tadalafil online tadalafil online

2022-05-02
Advattukta

tadalafil generic tadalafil dosage

2022-05-01
Cialis 20 Mg

buy tadalis canada generic tadalafil

2022-05-01
Cheap Cialis

cialis tadalafil side effects of tadalafil

2022-04-30
Cialis Without A Doctor Prescription

buy tadalis tadalafil dosage

2022-04-30
Cialis 20 Mg

tadalafil daily online tadalafil

2022-04-30
Cialis 20 Mg

https://nextadalafil.com/ buy generic cialis online with mastercard

2022-04-30
Advattmpbm

tadalafil goodrx tadalafil goodrx

2022-04-30
Cheapest Tadalafil Cost

tadalafil cost in canada where to get tadalafil

2022-04-29
Cialis Pills

tadalafil side effects generic tadalafil from uk

2022-04-29
Buy Cialis Online

buy cialis pills tadalafil side effects

2022-04-28
Advattgelc

best price usa tadalafil buy generic cialis online with mastercard

2022-04-28
Generic Cialis

where to get tadalafil tadalafil generic where to buy

2022-04-27
Cialis Without A Doctor Prescription

tadalafil blood pressure tadalafil daily online

2022-04-27
Cost Of Cialis

tadalafil order online no prescription where to order tadalafil tablets

2022-04-26
Best Price Usa Tadalafil

tadalafil liquid generic cialis online fast shipping

2022-04-25
Cialis At Canadian Pharmacy

prescription tadalafil online tadalafil

2022-04-23
Cialis At Canadian Pharmacy

tadalafil blood pressure cialis at canadian pharmacy

2022-04-22
Cialis Online

side effects of tadalafil cialis cost

2022-04-22
Advattnzal

tadalafil generic where to buy generic tadalafil from uk

2022-04-22
Where To Buy Cialis Without Prescription

tadalafil without a doctor prescription tadalafil generic where to buy

2022-04-21
Generic Cialis

side effects for tadalafil tadalafil cialis

2022-04-21
Advattlzpf

tadalafil cialis buy cialis pills

2022-04-21
Buy Cialis Online

tadalafil daily online prescription tadalafil online

2022-04-21
Advattcdsj

https://cialisedot.com/ cost tadalafil generic

2022-04-20
Lowest Price Cialis

prescription tadalafil online tadalafil dosage

2022-04-20
Canada Generic Tadalafil

cost of cialis tadalafil order online no prescription

2022-04-19
Advattzhmk

tadalafil blood pressure cialis at canadian pharmacy

2022-04-19
Buy Tadalis

side effects for tadalafil what is tadalafil

2022-04-19
Tadalafil Brands

cheap generic cialis for sale tadalafil blood pressure

2022-04-18
Cialis Generic

best price usa tadalafil https://cialistrxy.com/

2022-04-18
Generic Cialis Tadalafil

where to get tadalafil tadalafil drug

2022-04-17
Buy Cialis Online

tadalafil dosage https://cialisbusd.com/

2022-04-16
Tadalafil Order Online No Prescription

tadalafil cost in canada cost of cialis

2022-04-16
Advattvued

tadalafil brands tadalafil generic

2022-04-15
Advattnjoi

where to buy cialis without prescription cheapest tadalafil cost

2022-04-15
Tadalafil Order Online No Prescription

tadalafil cost walmart https://cialiswbtc.com/

2022-04-14
Advattjbpk

best price usa tadalafil buy tadalis

2022-04-14
Advattlkrv

buy cialis tadalafil liquid

2022-04-14
Moidgexstn

best price usa tadalafil buy cialis pills

2022-04-14
Cialis Without A Doctor Prescription

tadalafil buy generic cialis online with mastercard

2022-04-14
Cialis 20 Mg

generic tadalafil from uk tadalafil daily online

2022-04-13
Advattkegw

tadalafil without a doctor prescription tadalafil cost in canada

2022-04-13
Tadalafil Liquid

tadalafil drug prescription tadalafil online

2022-04-13
Advattueta

generic tadalafil from uk https://cialisvet.com/

2022-04-12
Tadalafil Price Walmart

cheap cialis pills for sale where to buy tadalafil on line

2022-04-12
Where To Get Tadalafil

https://cialisedot.com/ tadalafil drug

2022-04-11
Cialis Pills

tadalafil order online no prescription cost tadalafil generic

2022-04-11
Tadalafil Without A Doctor Prescription

generic tadalafil from uk cheap cialis pills for sale

2022-04-10
Buy Cialis

tadalafil daily online tadalafil generic where to buy

2022-04-09
Generic Cialis

tadalafil without a doctor prescription tadalafil cialis

2022-04-06
Generic Cialis Tadalafil

lowest price cialis tadalafil online

2022-04-06
Where To Buy Tadalafil On Line

cheap cialis pills for sale cheap generic cialis for sale

2022-04-06
Cialis

best price usa tadalafil tadalafil cost in canada

2022-04-05
Cialis Without A Doctor Prescription

https://cialisvet.com/ where to buy generic cialis online safely

2022-04-04
Cialis Pills

cialis without prescription cialis at canadian pharmacy

2022-04-04
Buy Cialis

tadalafil cialis tadalafil blood pressure

2022-04-04
Buy Cialis Usa

cialis tadalafil where to buy cialis without prescription

2022-04-03
Advattevxq

https://cialiswbtc.com/ tadalafil cost walmart

2022-04-02
Where To Get Tadalafil

tadalafil cialis where to buy tadalafil on line

2022-04-02
Buy Cialis Usa

https://nextadalafil.com/ side effects for tadalafil

2022-03-31
Advattrkbt

https://cialisusdc.com/ cost tadalafil generic

2022-03-31
Tadalafil Without A Doctor Prescription

https://cialisbusd.com/ where to buy generic cialis online safely

2022-03-31
Cialis At Canadian Pharmacy

https://cialiswbtc.com/ prescription tadalafil online

2022-03-31
Advattfvav

tadalafil generic where to buy buy generic cialis online with mastercard

2022-03-31
Advattroep

side effects of tadalafil https://cialiswbtc.com/

2022-03-29
Generic Cialis

best price usa tadalafil https://nextadalafil.com/

2022-03-29
Advatttutv

tadalafil online buy tadalis

2022-03-29
Can I Take Cialis With Daxpoteine

cialis price cialis tablets

2021-12-05
Cialis 20 Mg

cialis dosage https://cialiswithdapoxetine.com/

2021-11-26
Cialis Support 365

cialis without a doctor prescription can i take cialis with daxpoteine

2021-11-16
Fastest Delivery Of Cialis

generic cialis cialis online

2021-11-09
Cheap Cialis

https://cialiswithdapoxetine.com/ cialis generic

2021-11-07
John

chloroquin

2021-09-01
What Are The Side Effects Of Hydroxychloroquine

what is hydroxychlor used for https://plaquenilx.com/# hydroxychloroquine 200

2021-07-19
Pharmaceptica

erectile failure https://pharmaceptica.com/

2021-06-29
Chloroquine Over The Counter Uk

risks of hydroxychloroquine aralen hydroxychloroquine sulfate 200

2021-06-10
Priligy

buy priligy uk dapoxetine hydrochloride

2021-05-22
Zithromax Prescription

how to get a prescription for zithromax z pack zithromax zytromax

2021-02-25
Hydroxychloroquine Aralen

does chloroquine work chloroquin clorquine

2021-02-24
Coronavirus Treatment

hydroxychloroquine high hydroxychloroquine sulfate tablets hydroxychloroquine drugs

2021-02-17
Fhnhjeopy

muscle relaxant Casodex Maxalt https://canadianpharmacy-yy.com/ - drugstore online shopping ’

2021-02-02
Kbbgtisy

buy viagra online canada pharmacy online no script viagra with daproxene http://erectilejyzd.com/ - northwest pharmacy/com ’

2021-02-02
Ngscjeopy

where to buy generic viagra online genuine viagra canada viagra online from india http://canadianpharmacy-yy.com/Fitness/how-to-get-a-six-pack.html - how do i get viagra online ’

2021-02-01
Jnscamout

viagra for sale in toronto buy viagra united states cheap viagra online overnight shipping http://erectilejyzd.com/index.php?called=terms - buy viagra online australia pay with paypal ’

2021-01-29
Fmfvidiot

canadian cialis for sale cialis no prescription arizona cialis no persription http://sjcialis.com/ - original cialis online ’

2021-01-28
Ahmdidiot

tadalafil cialis bestprice buying cialis on line cialis overnight shipping canada http://cialmenshoprx.com/ - cialis buy onilne ’

2021-01-24
Jnhamout

cialis genetic cialis before and after pictures cialis soft tabs overnight http://loncialis.com/ - online buy cialis ’

2021-01-24
Fsbxidiot

viagra for sale cheap canadian viagra buy via paypal generuc viagra http://genericrxxx.com/ - the real viagra for sale ’

2021-01-23
Fbdhjeopy

best seller cialis cialis 20mg 20mg cialis online http://21cialismen.com/ - cialis delivery to australia ’

2021-01-23
Lcxidiot

viagra no prescription canada pfizer viagra product viagra australian http://genqpviag.com/ - viagra australia cheap ’

2021-01-23
Nlbxjeopy

cialis super active vs professional cialis 20mg canada cialis sex pill http://cialijomen.com/ - viagra and cialis ’

2021-01-22
Aqbvidiot

cialis vs levitra vs viagra which one is better brand viagra no prescription viagra for sale in milwaukee wisconsin http://acialaarx.com/ - wholesale viagra ’

2021-01-20
Fgnhjeopy

viagra auf rechnung bestellen buy viagra in viagra/ dapoxetine where can i find viagra in london viagra online canada no prescription alternative to viagra viagra super force 100mg/60mg pills over the counter viagra generic canadian viagra 24 medic pfizer viagra from canada how much viagra is safe to take viagra dosage amounts viagra next day delivery without prescription viagra online sales viagra canada

2021-01-18
Jtmfidiot

pharmacies usa pharmacy pharmacy rx

2021-01-11
Jlloamout

rx plus pharmacy best drug store primer global pharmacy canada

2021-01-09
Fhsnjeopy

viagra trial packs without prescription viagra samsclub viagra las vegas

2020-12-17
Dvnjjeopy

need prescription for viagra in cyprus? generic viagra 150 mg jpg viagra prescription

2020-12-17
Jgsvamout

viagra uk pharmacy viagra pay buy viagra online in australia\'

2020-12-14
Fgrsidiot

viagra generic dosage generic viagra soft tabs the real viagra for sale

2020-12-13
Fgrsidiot

viagra generic dosage generic viagra soft tabs the real viagra for sale

2020-12-13
Fgnsjeopy

fast delivery cialis super active buy some cialis 36 hour cialis

2020-12-12
Dvncjeopy

does cialis increase ejaculation black cialis from singapore order cialis in australia

2020-12-12
Fsfgidiot

overnight cheap viagra can you shoot viagra viagra gold bestellen

2020-12-10
Fqbfidiot

cialis 36 hour cialis 20mg overnight cialis black 800 mg pill house

2020-12-10
Fbsbidiot

cialis 20 mg from united kingdom cialis without prescriptions cialis overnighted

2020-12-09
Fbsbidiot

cialis 20 mg from united kingdom cialis without prescriptions cialis overnighted

2020-12-09
Kwgdtisy

college autobiographical essay essay mill research paper on child abuse

2020-12-03
Dvscjeopy

college essay on music psychology coursework psychology essay

2020-12-02
Ftghidiot

top essay writing service geometry homework online dissertation karl marx

2020-12-02
Ftghidiot

top essay writing service geometry homework online dissertation karl marx

2020-12-02
Fqfidiot

college paper writing service custom essay masters freedom writer essaysays:

2020-11-30
Fsfidiot

help writing a personal statement philosophy dissertation someone do my homework for me

2020-11-29
Fdbvjeopy

viagra tablet 100 mg online where to get real viagra online sildenafil price

2020-11-28
Jsweamout

where can you get viagra uk generic viagra online 25mg generic viagra canada cost

2020-11-27
Dbsfjeopy

buy real viagra uk buy generic viagra online paypal cheap female viagra online

2020-11-27
Fnrdidiot

viagra ontario viagra vs cialis side effects what works as well as viagra

2020-11-27
Fnrdidiot

viagra ontario viagra vs cialis side effects what works as well as viagra

2020-11-27
Fevbidiot

online pfizer viagra au generic viagra viagra online, mastercard

2020-11-20
Frbhjeopy

viagra replacment https://paradiseviagira.com order generic viagra

2020-11-20
Jivhamout

india pharmacy viagra viagra 22 aГ±os viagra per un cardiopatico

2020-11-19
Devkjeopy

viagra online over nigth shiping viagra 100mm п»їviagra online

2020-11-19
Fevbidiot

cheap viagra on line mastercard https://wowviaprice.com/ generic viagra chewable

2020-11-18
Fevbidiot

cheap viagra on line mastercard https://wowviaprice.com/ generic viagra chewable

2020-11-18
Fbsgidiot

effetti del viagra nelle donne viagra e impotenza psicogena do you need a prescription in canada for viagra

2020-11-18
Fbsgidiot

effetti del viagra nelle donne viagra e impotenza psicogena do you need a prescription in canada for viagra

2020-11-18
Jildcidiot

buy viagra online usa http://fmedrx.com/ teva generic viagra price best generic viagra online

2020-11-07
Kmrfidiot

generic viagra without prescription http://usggrxmed.com/ marley generic viagra best generic viagra online reviews

2020-11-07
Cathy

over the counter viagra cvs https://kauviagra.com/ best over the counter viagra

2020-10-10
Charlene

I am sure this article has touched all the internet people, its really really pleasant article on building up new blog. Hi would you mind sharing which blog platform you're using? I'm planning to start my own blog soon but I'm having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something unique. P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask! Howdy! This article could not be written much better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I will forward this post to him. Fairly certain he's going to have a very good read. I appreciate you for sharing! http://cspan.org

2020-04-03